aktualności artykuły

Ovidio. Amori, miti e altre storie. Wspaniała wystawa w rzymskich Scuderie del Quirinale

Czy wierzymy w znaki, czy nie, świat pełen jest zbiegów okoliczności, niespodzianek i pięknej równoczesności, która sprawia, że każdy z nas, w swej nieskończonej przecież samotności, nagle czuje się samotny trochę mniej. Rzym przypomina Owidiuszowe Metamorfozy dokładnie wtedy, kiedy zwróciliśmy się ku nim i my.

Zaraz po tym, jak światło dzienne ujrzała nasza długo oczekiwana antologia śródziemnomorska Metamorfozy, Scuderie del Quirinale ogłosiło piękną wystawę poświęconą Owidiuszowym przemianom. Przypadek? Zapewne. Ale i dowód na to, że transformacja i gotowość na nią są ciągle tematem, do którego warto wracać.

Publiusz Owidiusz Nazo zmarł najprawdopodobniej w 17 lub 18 roku naszej ery. W ostatnich miesiącach celebrowaliśmy więc – i nadal celebrujemy– 2000. rocznicę jego śmierci. Wystawa na Kwirynale przypomina największe dzieło poety z Sulmony, pokazując jednocześnie dziesiątki odniesień do jego tekstów, które pojawiły się w sztuce na przestrzeni 20 wieków.

Leonardo da Vinci, Leda i łabędź (kopia), 1510–1520
Leonardo da Vinci, Leda z łabędziem (kopia), 1510–1520

 

Giovan Francesco Gessi, Śmierć Adonisa, ok. 1639
Giovan Francesco Gessi, Śmierć Adonisa, ok. 1639

 

Głowa śpiącej Ariadny, kopia posągu rzymskiego, przed 1598
Głowa śpiącej Ariadny, kopia posągu rzymskiego, przed 1598

 

Wenus Kallipygos (Wenus Farnese), II w. n.e.
Wenus Kallipygos (Wenus Farnese), II w. n.e.

 

Sandro Botticelli, Wenus wstydliwa, 1485-1490
Sandro Botticelli, Wenus wstydliwa, 1485-1490

 

Ekspozycja obejmuje 250 dzieł sztuki pochodzące z przeszło 80 muzeów włoskich i zagranicznych, w tym z Luwru, National Gallery, Muzeum Archeologicznego w Neapolu i wielu innych. Mówią one rozmaitymi językami; opowiadają w bardzo różnych ujęciach o tym, co stało się inspiracją także dla nas. O zmianie, która na tym świecie jest jedyną pewną rzeczą.

Wystawa w Scuderie del Quirinale potrwa do 20 stycznia 2019 roku.